torsdag 10 maj 2012

Dagen efter

Då var det 21 timmar sedan operationen. Själva snittandet, borrandet och utdragningen gick på 15-20 minuter med ett litet avbrott för att bedövningen inte tagit ordentligt. Lite läskigt att mitt under borrandet börja känna lite smärta, men de löste det snabbt med en spruta rätt in i pulpan. Det var overkligt när man såg blod och en tand delad i två som kom från en själv, utan att man riktigt märkte det.

Bedövningen skulle gå över på 2-3 timmar lovades det och då skulle jag börja med värktabletterna. Klockan 17 tog jag därför min första tablett, fastän bedövningen inte släppt ännu. Det här var första gången jag gjorde ett ingrepp och jag visste därför inte hur snabbt det går innan det börjar kännas. Klockan 19 hade det mesta släppt, men det fanns fortfarande ingen känsel i läppen. Den släppte först vid 21, alltså hela 6(!) timmar efter att jag fick den... Den andra värktabletten tog jag vid 23 och då gjorde det ont! När jag skulle skölja ner tabletten med vatten var jag nära att gråta. Kort därefter skulle jag borsta tänderna och skölja med den munskölj som jag ska ta 2 gånger dagligen. Den smärtan var bland det värsta jag varit med om! Jag kunde inte sluta gråta på flera minuter och jag skakade konstant i säkert en halvtimme därefter. Hela natten halvsov jag i ett läge mellan sittande och liggande, och vaknade till vid minsta rörelse.

Yoshi har varit helt underbar, tror hon känner av att matte har ont. Hon vill inte lämna min sida, och vill inte gå ut med husse alls. Imorse låg hon tryckt vid min sida i sängen i flera timmar, hon brukar aldrig ligga där mer än en kort stund annars! Just nu ligger hon tätt intill i soffan och ser på "Mannen som talar med hundar".

Munsköljningen för en stund sedan gick bra, kändes bara lite. Jag har till och med fått i mig en Nutrilett och ett halvt glas vatten idag! Ska snart laga svampsoppa http://www.sopprecept.se/slat-svampsoppa. Känns ju lite dumt att helt plötsligt gå över till lågkolhydratkost några dagar innan Varvet, så tänkte ut att en smoothie med smak av hallon, blåbär och banan kunde bli gott till efterrätt. Enkla kolhydrater! Tandsköterskan sa att jag kan springa på lördag om jag mådde tillräckligt bra, så det tänker jag göra!

Nu ska jag ut med Yoshi och skämmas för min svullna högersida...

Inga kommentarer: